18 november 2024

Alma College behaalt 2 jaar na start hoogste score bij de onderwijsinspectie

Almelo, 18 november 2024

In mei 2024 heeft de Onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op het Alma College in Almelo. De vmbo-school, ontstaan uit de samenwerking tussen Het Noordik, Het Erasmus en Pius X College kreeg als eindoordeel een ‘Voldoende’. De hoogst mogelijke score.

Positieve uitkomsten van het kwaliteitsonderzoek

Jaarlijks voert de onderwijsinspectie kwaliteitsonderzoeken uit, door middel van steekproeven. Dit jaar was het Alma College één van die scholen. Jan van der Meij, directeur van het Alma College, kijkt positief terug op het onderzoek: “Dat we dit resultaat al na 2 jaar hebben behaald, is een groot compliment voor al onze medewerkers én leerlingen.” 

“Dat we dit resultaat al na 2 jaar hebben behaald, is een groot compliment voor al onze medewerkers én leerlingen.” 

Jan vervolgt: “De inspectie beoordeelde ons op verschillende standaarden, waaronder de ontwikkeling en begeleiding, pedagogisch-didactisch handelen, veiligheid en onze visie en ambities. De beoordeling werd gedaan aan de hand van 24 lesbezoeken, gesprekken met collega’s en leerlingen en een analyse van documenten die we van tevoren hebben aangeleverd. Op alle onderdelen waarop de inspectie scholen beoordeeld hebben we de hoogste score behaald.”

Het belang van een vmbo-school zoals het Alma College

Het eerste dat wordt vermeld in het rapport van de onderwijsinspectie is dat het onderwijs van het Alma College leerlingen voldoende voorbereidt op de arbeidsmarkt of het vervolgonderwijs. Jan: “Almelo en omstreken hebben behoefte aan goed opgeleide vakmensen. In onze regio is er een bloeiende maakindustrie die vraagt om goed geschoolde professionals. Het is mooi om te zien dat de inspectie vindt dat wij onze leerlingen op de juiste manier voorbereiden. Wij zijn heel nadrukkelijk een school voor de makers van morgen. Het vmbo en onze leerlingen zijn voor onze regio van groot belang.”

Jan van der Meij (rechts) en wethouder Eugène van Mierlo openen het Alma College aan de Catharina van Renneslaan 37

Oog voor alle leerlingen

Ook heeft het Alma College volgens de onderwijsinspectie goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen en is er passende ondersteuning bij eventuele achterstanden of wanneer leerlingen extra zorg nodig hebben. “Onze docenten en ons schoolondersteuningsteam zijn er écht voor onze leerlingen” vervolgt Jan van der Meij.

“Naast dat we veel aandacht hebben voor onze leskwaliteit, vinden we (psychologische) veiligheid van onze leerlingen ook heel erg belangrijk. De inspectie beoordeelde dit ook voldoende en heeft geconstateerd dat we zorgdragen voor de psychologische, fysieke en sociale veiligheid op het Alma College. Dit is fijne feedback, omdat we hier zoveel mee bezig zijn in ons dagelijkse werk. Onze twee veiligheidscoördinatoren en een apart team van collega’s denken actief mee over de (psychologische) veiligheid op onze school.”

Een duidelijke visie en ambitie

Als laatste vindt de onderwijsinspectie dat het Alma College een werkend stelsel van kwaliteitszorg heeft met gedragen visie en ambities. Jan vertelt: “Alles wat we doen toetsen we eerst aan de hand van onze missie en visie. We delen deze regelmatig met onze medewerkers, leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) en blijven dat doen om daarmee kenbaar te maken waar we als school voor staan.”

Een mooi resultaat

Jan: “Al met al is deze beoordeling van de onderwijsinspectie een leerzaam traject. Het bezoek van de inspectie kwam best snel, maar samen hebben we al vanaf de start van het Alma College heel hard gewerkt aan een fijne, veilige plek voor onze leerlingen. We zijn erg blij met het eindoordeel. Dat maakt ons trots. Het is nu belangrijk dat we vasthouden aan de weg die we zijn ingeslagen en ons blijven verbeteren.”

 

 

Voor meer informatie of vragen over dit bericht kunt u contact opnemen met Leah Masselink (Coördinator PR en Communicatie) via l.masselink@almacollege.nl. Ook kan zij u desgewenst in contact brengen met directeur Jan van der Meij, medewerkers of leerlingen van het Alma College voor een interview, achtergrondverhaal of reportage.

Deel dit artikel

Meer nieuws

13 februari, 2025

Voor de samenwerking tussen het Alma College en het ROC van Twente is gezamenlijk een lesprogramma geschreven. Leerlingen volgen een keuzevak op de nieuwe locatie van ROC van Twente aan het Stationsplein, waarmee ze alvast punten kunnen halen voor een mbo-opleiding bij het ROC van Twente en een cijfer dat telt voor hun examens.

13 februari, 2025

Tijdens de Alma-week konden de leerlingen op woensdag 12 februari kiezen uit diverse workshops. Digitaal tekenen, ons technolab, naar de brandweer of theatersport.

29 januari, 2025

Elke dinsdag in december, januari, februari en maart kunnen buren van het Alma College komen lunchen op de school. Leerlingen uit leerjaar 4 bereiden en serveren meerdere gangen, onder begeleiding van docenten. Vorig schooljaar organiseerde het Alma College deze lunches ook. Dit schooljaar zit het restaurant van de school opnieuw telkens vol en zijn buurtbewoners enthousiast.

24 januari, 2025

Sinds afgelopen herfstvakantie is het Alma College gestart met het programma ‘Steward op school’. Hierin zijn leerlingen uit leerjaar 3 Stewards, die naast het onderwijspersoneel in de pauzes surveilleren in de leerlingenkantine.

16 december, 2024

Het Alma College vindt dat iedereen recht heeft op een lekkere maaltijd tijdens de feestdagen. Daarom hebben we afgelopen vrijdag 13 december niet alleen kerstpakketten uitgedeeld aan onze medewerkers, maar ook aan al onze leerlingen.

20 november, 2024

Afgelopen maandag was de informatieavond voor ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen uit groep 8.

Zoek hier naar van alles en nog wat

Wil jij je kind aanmelden voor het Alma College?

  • Stap 1: Ga naar Alma College op voalmelo.nl
  • Stap 2: Download het formulier, vul het digitaal in en sla het op je pc op. Uitprinten en met pen invullen kan ook. Vergeet je handtekening niet.
  • Stap 3: Lever het document in bij de basisschool van je kind. De basisschool doet de rest.